Ensartet skolestart på folkeskolerne i Odense

Kære forældre

I forbindelse med Odense Kommunes effektiviseringsstrategi for budget 2023 er der blevet truffet politisk beslutning om, at alle folkeskoleelever i Odense skal have en ensartet skolestart.

Fleksibel skolestart ophører
Det betyder, at ordningen med fleksibel skolestart på Korup Skole, Lumby Skole, Stige Skole, Søhusskolen og Ubberud Skole samt børneinstitutionerne Søhus-Stige og Korup-Næsby ophører med udgangen af 2022.

Den fleksible skolestart har givet en ’rullende” skolestart’, og det har i praksis betydet, at skolestart er sket fire gange om året, hvor det enkelte barn er startet i skole omkring det tidspunkt, hvor det er fyldt 6 år.

Fremover skal alle folkeskolebørn i Odense have en ensartet skolestart.

Hvad betyder den ensartede skolestart for mit barn?
Fremover kommer alle folkeskolebørns skolestart i Odense til at være d. 1. marts i forbindelse med opstart i Forårs SFO.

Så hvis du har et barn der skal starte i skole i 2023, så vil skolestarten være d. 1. marts.

Forårs SFO er Odense Kommunes tilbud til kommende skolebørn, og der er ikke andre kommunale dagtilbud til denne målgruppe i perioden 1. marts til 31. juli.

Indskrivning af dit barn til Forårs SFO og skolestart i 0. klasse foregår digitalt. Læs mere her:

Vi har heldigvis mangeårige og gode erfaringer med Forårs SFO på vores andre folkeskoler, som vi kan trække på, og vi har et stort fokus på at sikre den bedste overgang for børnene fra dagtilbud til skole. Derfor vil vores daginstitutioner og skoler også gå sammen om at sikre en sammenhæng, så overgangen til Forårs-SFO bliver så god som mulig for de kommende skolebørn.

Hvis I har spørgsmål, er I velkomne til at tage fat i jeres daglige pædagogiske leder i børnehuset eller skolelederen på jeres barns kommende skole.

Nikolaj Juul Jørgensen
Skolechef