Antimobbestrategi for Skolefællesskabet Odense Nord, Lumby Centerafdeling (Gældenden fra februar 2018).

Formål - hvad vil vi med vores antimobbestrategi?
Mobning blandt børn i skolen opstår altid i utrygge kulturer. Alle børn har ret til og krav på en skolegang, som er fri for mobning.
Strategien skal danne grundlaget for, at vi på skolerne i Skolefællesskabet Odense Nord kan danne rammer for,
At alle vores elever har en skolehverdag fyldt med glæde, fællesskab, udvikling og læring
At vi alle hurtigt og beslutsomt kan gribe ind, hvis mobning alligevel opstår.
Begreber - hvad forstår vi ved trivsel?
Børn og unge trives…
når de oplever, at de indgår og bidrager i betydningsfulde fællesskaber.
når fællesskabet opleves som et rummeligt sted, hvor alle kan lide at være og møder hinanden med gensidig respekt
Hvad forstår vi ved mobning?
I skolefællesskabet Odense Nord bruger vi definitionen på mobning fra Dan Olweus:
”En person bliver mobbet eller chikaneret, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer”
Mobningen foregår i rammer, hvor man er tvunget til at opholde sig”
Mobning kan både finde sted, når man er fysisk sammen med hinanden og når man har kontakt med hinanden på de sociale medier.
Ved digital mobning forstås f.eks. at man:
skriver krænkende og nedsættende om sine kammerater
deler billeder, som udstiller andre
udelukker kammerater fra et fællesskab inde på de sociale medier
deler og videresender private og fortrolige ting om sine kammerater
Hvad forstår vi ved konflikter?
Det er vigtigt, at man skelner mellem mobning og konflikter. Konflikter er uoverensstemmelser, der indebærer spændinger i- og mellem mennesker. Konflikter opstår på baggrund af uenigheder.
I en skole, hvor mange forskellige mennesker færdes i et dagligt samvær og fællesskab er konflikter uundgåelige.
Konflikter kan dreje sig om:
Venskaber/uvenskaber
Aftaler/regler, der brydes/misforstås
Drilleri
Slagsmål/vold
Tyveri
Negativ omgangstone
Kamp om spil, legeredskaber, pc, mm.
Hvem man skal arbejde sammen med
Uenigheder
Forebyggelse - hvad gør vi for at fremme elevernes sociale trivsel og modvirke mobning?
Skolen har vedtaget en kommunikationspolitik, hvor vi har vedtaget følgende regler:
1. Det er vigtigt, at vi sammen støtter og lærer en anerkendende og positiv tilgang i dialogen med hinanden
2. Vi ønsker en værdig og respektfuld kommunikation i både tale og skrift
3. Eleverne anvender et høfligt og ordentligt sprog, når de taler og skriver med hinanden
4. Man skriver kun om hinanden på sociale medier, når man har noget positivt at fortælle
5. Man taler positivt om og til sine kammerater
6. Samtalen fremmer forståelsen
7. Når vi anvender ironi og andre indforståede vendinger, gør vi det med omtanke
Forebyggelse af digital mobning:
På Lumby skole mener vi, at elevernes færden på de sociale medier er noget, som også ofte har betydning for trivsel og læring. Derfor vil lærerne og pædagogerne med jævne mellemrum tale med eleverne om god opførsel på de sociale medier.
Alle klasser i Centerafdelingen har socialfag som en fast del af deres ugentlige skema. I disser rammer er der særligt fokus på den enkelte elevs sociale kompetencer og den fælles trivsel i klassen, opbygning af positive relationer eleverne imellem og evt. ændring af uhensigtsmæssige adfærdsmønstre og hierarkier. En del af socialfaget foregår som individuelle samtaler mellem elev og fast kontaktperson. Både i det fælles og i det individuelle arbejdes der med at styrke den enkelte elevs personlige og sociale kompetencer, det gælder både ift. at kunne tage hensyn til andre, opbygge relationer på egne præmisser samt at kunne sige fra over for andre.
Vi er opmærksomme på at mobning også kan finde sted uden for skolen via internettet og de sociale medier. Vi arbejder derfor også forebyggende ved at inddrage emner som god adfærd på nettet / netetik i socialfag. (bla. via materiale fra Sex og samfund /”Uge Sex”)
Ved modtagelse af nye elever er vi særligt opmærksomme på, at eleverne kan have dårlige oplevelser fra afgivende skole. En del har følt sig tiltagende isoleret mens andre har følt, at de blev direkte mobbet. De kan dermed have brug for særlig støtte og hjælp til at indgå i relationer til nye klassekammerater. Klassens øvrige elever inddrages i så høj grad som muligt i den gode modtagelse af nye klassekammerater.
På mellemtrinnet laves der fast hvert år aktiviteter og undervisningsforløb på tværs af center og almenafdelingen, hvor formålet blandt andet er at opbygge relationer i børnehøjde samt styrke forståelse og tolerance gennem fælles oplevelser.
For eleverne på 7. til 10 klassetrin arrangeres der ca. 12 gange om året aftenåben, et klublignende tilbud, der har til formål at styrke elevernes indbyrdes relationer, støtte dem at begå sig i en ungdomskultur.
Indgriben - hvad gør vi helt konkret, når mobning er konstateret?
1. Alle skolens medarbejdere kan modtage en henvendelse om mobning.
2. Hvis man som medarbejder modtager en henvendelse, som skønnes at omhandle mobning, skal vedkommende straks henvende sig til sin nærmeste leder.
3. Lederen foretager herefter i samarbejde med skolens ressourcepersoner en vurdering af om, der er tale om en mobbesituation. I forbindelse med denne vurdering bør de berørte elever og forældre inddrages.
4. Hvis skolen vurderer, at der er tale om mobning igangsættes ”her-og-nu” foranstaltninger.
5. Indenfor 10 arbejdsdage udarbejdes en handlingsplan, der beskriver foranstaltninger, der tænkes iværksat på kort og på lang sigt. Handlingsplanen revideres efter behov.
6. Berørte elever og forældre informeres om indholdet af handlingsplanen.
7. 10-dages fristen løber fra det tidspunkt, hvor skolen eller forvaltning informeres om et givent problem.
8. Hvis forældre eller elever mener, at der ikke bliver gjort tilstrækkeligt for at håndtere eller forebygge mobning på skolen, kan de i visse tilfælde klage.
9. Berørte elever eller deres forældremyndighedsindehaverne kan klage, hvis skolen ikke har overholdt en eller flere af de fire handlepligter:
Hvis skolen ikke har en antimobbestrategi eller hvis den eksisterende strategi ikke er egnet til formålet.
Hvis skolen ikke har foretaget de midlertidige foranstaltninger, der er nødvendige for at standse mobningen, - frem til iværksættelse af handlingsplanen.
Hvis skolen ikke har udarbejdet eller gennemført den vedtagne handlingsplan på baggrund af en henvendelse om mobning, eller at handlingsplanen ikke er tilstrækkeligt til at løse problemet.
Hvis skolen ikke har informeret de berørte elever/forældre om, hvilke tiltag den har vedtaget.
10. Eventuelle klager over skolens håndtering af sager vedrørende mobning skal stiles til skolechefen i Odense Kommune.
Opfølgning - hvor tit vil vi undersøge, om der er mobning på skolen?
Elevernes trivsel i skolen er et fast punkt på de ugentlige teammøder. Dette danner grundlag for tilpasning af den daglige praksis, målrettet støtte til eleverne og evt. forældrekontakt.
På to årlige team dage arbejdes der med de overordnede rammer for klassens / elevernes læring og trivsel.
Hvornår og hvordan vil vi evaluere vores antimobbestrategi?
Antimobbestrategien indgår i årshjulet for bestyrelses- og elevrådsarbejdet samt i ressourceteamets årshjul.