Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Køkken

 

Køkken

 

Smittemodel køkken

 

Sammenhæng

Køkkenværkstedet er en af vores aktiviteter som vil blive tilbudt i perioder af året. 

“Uden mad og drikke dur helten ikke”  Men maden kommer laver ikke sig selv.

 Vi forbinder ofte hygge og socialt samvær med mad, og gerne usund mad.

I køkkenet vil fokus være på at børnene oplever at man sagtens kan lave sin egen sunde udgave af fastfood. Børnene vil opleve at pizza ikke kun er noget man ringer efter, og at burgere sagtens kan laves selv.  Børnene vil opleve glæden ved at fremstille et måltid i fællesskab med andre, og spise det sammen.

I køkkenet vil børnene blive præsenteret for et bredt udvalg af forskellige råvarer, og få kendskab til forskellige typer af mad som også kan være koblet på på forskellige traditioner og kulturer. 




 

Mål

  • Børnene får kendskab til forskellige råvarer, og ved hvad disse hedder
  • Børnene får en nysgerrighed på at smage på nye råvarer og retter
  • Børnene mestre brugen at køkkenredskaber, såsom skrælleknive, små urteknive og         rivejern
  • Børnene vil mestre en god hygiejne når de laver mad
  • Børnene bliver selvhjulpne ift. at begå sig i køkkenet
  • Børnene øver sig på “gode bordmanerer”
  • Børnene danner relationer på tværs af aldersgrupper



 

Tegn

  • At børnene gerne vil deltage i køkkenaktiviteten.
  • At børnene samarbejder på eget initiativ
  • At børnene smager/spiser den mad der bliver lavet. 
  • At børnene går hjem og gerne vil lave retterne derhjemme. 

 

Tiltag

  • At der prioriteres at SFO har hjemkundskabslokalet på vores lange SFO-dag.
  • Drage børnene med i planlægningen af aktiviteten 

 

Evaluering

Vi evaluerer løbende ved at se på deltagerantallet og ved at spørge børnene om hvad de interesserer sig for at lave.

 

Sammenhængende læringsmiljøer (blomst)

Kultur, æstetik og fællesskab

Krop, sanser og bevægelse

Kommunikation og sprog

Social udvikling

 

Læring

Børnefællesskaber

Pædagogisk læringsmiljø

Barnesyn

Sammenhænge

Dannelse og børneperspektiv