Køkken
Sammenhæng
Køkkenværkstedet er en af vores aktiviteter som vil blive tilbudt i perioder af året.
“Uden mad og drikke dur helten ikke” Men maden kommer laver ikke sig selv.
Vi forbinder ofte hygge og socialt samvær med mad, og gerne usund mad.
I køkkenet vil fokus være på at børnene oplever at man sagtens kan lave sin egen sunde udgave af fastfood. Børnene vil opleve at pizza ikke kun er noget man ringer efter, og at burgere sagtens kan laves selv. Børnene vil opleve glæden ved at fremstille et måltid i fællesskab med andre, og spise det sammen.
I køkkenet vil børnene blive præsenteret for et bredt udvalg af forskellige råvarer, og få kendskab til forskellige typer af mad som også kan være koblet på på forskellige traditioner og kulturer.
Mål
- Børnene får kendskab til forskellige råvarer, og ved hvad disse hedder
- Børnene får en nysgerrighed på at smage på nye råvarer og retter
- Børnene mestre brugen at køkkenredskaber, såsom skrælleknive, små urteknive og rivejern
- Børnene vil mestre en god hygiejne når de laver mad
- Børnene bliver selvhjulpne ift. at begå sig i køkkenet
- Børnene øver sig på “gode bordmanerer”
- Børnene danner relationer på tværs af aldersgrupper
Tegn
- At børnene gerne vil deltage i køkkenaktiviteten.
- At børnene samarbejder på eget initiativ
- At børnene smager/spiser den mad der bliver lavet.
- At børnene går hjem og gerne vil lave retterne derhjemme.
Tiltag
- At der prioriteres at SFO har hjemkundskabslokalet på vores lange SFO-dag.
- Drage børnene med i planlægningen af aktiviteten
Evaluering
Vi evaluerer løbende ved at se på deltagerantallet og ved at spørge børnene om hvad de interesserer sig for at lave.
Sammenhængende læringsmiljøer (blomst)
Kultur, æstetik og fællesskab
Krop, sanser og bevægelse
Kommunikation og sprog
Social udvikling
Læring
Børnefællesskaber
Pædagogisk læringsmiljø
Barnesyn
Sammenhænge
Dannelse og børneperspektiv