Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dannelse af 7. klasser

Principper og procedure vedrørende dannelse af nye 7. klasser 

Hvert år etablerer vi nye 7. klasser. – Alle klasserne har ved afslutning af 6. klasse eksisteret i 7 år og både ”nye” og ”gamle” Søhusskoleelever starter således i Ungeskolen med nye kammerater og nye lærere. Det er sundt, dannende og lærerigt at blive sat i nye sociale sammenhænge. 
 

1. Processen med at danne klasserne påbegyndes sidst i april - dette gøres af klasselærere i 6. klasserne i samarbejde med ledelsen på Søhusskolen. Det er vigtigt, at eleverne har mulighed for at komme med ønsker/input, for at give lærerne forskellige perspektiver ind i klassedannelsen. Forud for de nye klassedannelser, gennemfører alle 6. klasser fra de tre skoler et fælles temaforløb på totre dage med fokus på faglige og sociale aktiviteter. Formålet med forløbet er at være proaktive ind i processen at få skabt så homogene klasser som muligt. Et fælles temaforløb vil give mulighed for gode observationer og erfaringer, der kan bruges i drøftelserne af klassedannelsen. Kriterier for dannelse af klasserne: 
 

A. Det sociale miljø i de kommende klasser skal være fremmende for børnenes læring. 

B. Ligelig fordeling mellem drenge og piger. 

C. Ligelig fordeling af eleverne i forhold til deres faglige kompetencer. 
 

2. Efter offentliggørelsen af klasserne i maj/juni inviteres lærere og elever fra Lumby og Stige til Søhusskolen af 6. klasserne og deres lærere. Der laves et halv- eller heldagsarrangement med fokus på sociale aktiviteter i de nye klasser, hvor eleverne får mulighed for at hilse på deres kommende nye klassekammerater. 

3. I juni holder ledelsen på Søhusskolen et informationsmøde med de kommende forældre og elever fra Søhusskolen, Lumby Skole og Stige Skole. 

4. I juni afholder de kommende 7. klasselærere overleveringsmøder med de afgivende lærere fra henholdsvis Lumby Skole, Stige Skole og Søhusskolen for. En ledelsesrepræsentant fra Søhusskolen deltager. 

5. Sidst i juni skriver de kommende 7. klasselærere brev hjem til alle eleverne i deres kommende 7. klasser – brevet indeholder skema m.m. 

6. I starten af det nye skoleår gennemføres en ”ryste-sammen tur” i hver enkelt 7. klasse. 

7. Først i september gennemføres skole/hjemsamtaler i de nye 7. klasser. 

8. Ledelsen på de tre skoler evaluerer hvert år indslusningsforløbet. 

Revideret i skolebestyrelsen på Søhusskolen – februar 2019: 

Helle Nordentoft (Søhusskolen)
Sten Jakobsen (Stige Skole) 
Winnie Stengaard (Lumby Skole)

Bemærkninger til ”Principper og procedure vedrørende dannelse af nye 7. klasser” 

Ledelsen og de tre skolebestyrelser på Søhusskolen, Stige Skole og Lumby Skole er enige i, at det skal være en ensartet måde, hvorpå eleverne kommer med ønsker/input til lærerne på alle tre skoler. Ledelsen og de tre skolebestyrelser mener, at ønsker/input til lærerne gives gennem en elevsamtale. Det skal understreges, at det, i et tæt samarbejde, er lærerne og ledelsen på de tre skoler, der bestemmer de nye 7. klassers sammensætning. Dette med henblik på at få så homogene klasser som muligt.